Chełm z dostępem do komunikacji wodorowej oraz specjalistycznych stacji ładowania
Mija rok od kiedy miasto Chełm zostało wyróżnione przez program Zielony Transport Publiczny i otrzymało środki na zakup pojazdów publicznych napędzanych ogniwami wodorowymi. Od tego czasu nie zostały poczynione starania o przeprowadzenie przetargu na zakup 26 wodorowych autobusów.
Transformacja wodorowa daje się we znaki. Pojazdy napędzane tym paliwem coraz częściej pojawiają się na ulicach naszych miast. Co więcej to nie są to tylko samochody osobowe, a także autobusy miejskie.
Elektryczny transport miejski staje się pewnego rodzaju codziennością w naszym życiu. Z kolei każda wodorowa inicjatywa, w transporcie, a w szczególności przy wykorzystaniu zielonego wodoru to pewnego rodzaju nowość, a z pewnością dążenie do zeroemisyjności transportu.
W przypadku miasta Chełm, które otrzymało dofinansowanie w wysokości 100 milionów złotych na zakup 26 autobusów wodorowych, do niedawna nic nie wskazywało na to kiedy będziemy mogli doczekać się tych pojazdów na drogach. Dzisiaj perspektywa jest inna - bliższa.
Sprawą, która przedłużała proces rozpisania przetargu na zakup była infrastruktura, a właściwie jej brak. Chodzi tu dokładnie o niedostatek stacji tankowania pojazdów napędzanymi ogniwami wodorowymi. Środki z dofinansowania pochodzącego z Zielonego Transportu Publicznego nie przewidywały ich spożytkowania na infrastrukturę, są to pieniądze mające w pełni zostać przeznaczone na zakup pojazdów komunikacji miejskiej.
Sytuację rozwiązał PKN Orlen, który zdecydował wybudować w mieście Chełm potrzebne stacje tankujące wodór.
Źródło: Transport-publiczny.pl