Organizator:

PKN ORLEN rozwija technologie zielonej transformacji

Podziel się

Paliwo przyszłości staje się rzeczywistością. PKN ORLEN uruchomił w Krakowie swoją pierwszą mobilną stację tankowania wodoru. W przyszłym roku otwarte zostaną kolejne dwie stacje wodorowe w Polsce, dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.

Praktycznym wynikiem działalności w zakresie paliw alternatywnych i realizacji strategii wodorowej w PKN ORLEN jest pierwsza w Polsce stacja tankowania wodoru uruchomiona w zajezdni autobusowej w Krakowie. Dostawy tego ekologicznego paliwa odbywają się z rafinerii w Trzebini, należącej do spółki ORLEN Południe, za pomocą „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami, w którym jest zmagazynowane ok. 400 kg wodoru. To ilość, która pozwala zatankować do pełna miejski autobus wodorowy ok. 11 razy.

Stacja tankowania wodoru powstała w ramach współpracy Grupy Kapiałowej ORLEN z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie. Ma ona na celu wspieranie ekologicznego, zeroemisyjnego transportu publicznego w stolicy Małopolski, co poprawi jakość życia jej mieszkańców. Autobus wodorowy to pojazd całkowicie zeroemisyjny, który „emituje” jedynie parę wodną. Jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i 5 zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Autobus może przejechać na jednym pełnym tankowaniu do 350 km.

Grupa Kapitałowa ORLEN, zgodnie ze swoją strategią 2030 i deklaracją osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 roku, wdraża projekty w całym łańcuchu wartości nisko- i zeroemisyjnego wodoru na rzecz obniżenia emisyjności swoich aktywów.

W Grupie Kapitałowej ORLEN obecnie prowadzonych jest ponad 25 projektów wodorowych, które zgodnie ze strategią ORLEN 2030, są elementem inwestowania w przyszłość i stanowią fundamenty dla niskoemisyjnej gospodarki wodorowej. Wszystkie aktywności spełniają założenia Strategii Koncernu ORLEN 2030 oraz Strategii wodorowej.

Koncern przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór oparty o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych. Dzięki temu blisko połowa wytwarzanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna.

Stacje oraz huby wodorowe

Obecnie Koncern posiada już dwie stacje tankowania wodoru w Niemczech. W tym roku korzystać będzie można z kolejnych czterech: planowanych trzech w Czechach i jednej w Polsce, w Krakowie, przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej. Z kolei w 2023 r. planowane jest otwarcie publicznych stacji wodorowych w Poznaniu i Katowicach, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów wodorowych. W trakcie postępowań przetargowych są kolejne stacje w Wałbrzychu, Pile i we Włocławku.

 

#

Do 2030 roku Grupa ORLEN zbuduje 10 hubów wodorowych w Polsce i zagranicą. Pierwszy z nich o wydajności ok. 50 kilogramów wodoru jakości automotive na godzinę, został uruchomiony już w zeszłym roku w Trzebini. W ciągu najbliższych 8 lat Grupa ORLEN stworzy sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru, z których będą mogli korzystać kierowcy w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

Nowoczesne projekty PKN ORLEN

Jednym z kluczowych projektów jest realizowany w Grupie Kapitałowej ORLEN Hydrogen Eagle, który zakłada budowę zintegrowanej infrastruktury wodorowej w Polsce, Czechach i na Słowacji. Ponadto zakłada produkcję wodoru dla dekarbonizacji przemysłu i daje możliwość połączenia się z powstającą europejską siecią wodorową.

Jego realizacja pozwoli na dołączenie do międzynarodowej sieci tankowania wodorem poprzez budowę ponad stu stacji tankowania wodoru zarówno dla transportu kołowego, jak i kolei, oraz na osiągnięcie do 2030 roku mocy wytwórczych zeroemisyjnego wodoru na poziomie ok. 50 tys. ton rocznie.

Projekt zakłada budowę ośmiu nowych HUB-ów wodorowych, w tym pięciu w Polsce, dwóch w Czechach oraz jednego na Słowacji skoncentrowanych na produkcji zero- i niskoemisyjnego wodoru w oparciu o odnawialne źródła energii oraz technologie „waste to Hydrogen”. Program obejmuje również budowę trzech innowacyjnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych w niskoemisyjny wodór zlokalizowanych w Płocku, Ostrołęce oraz w Czechach.

Pierwszy hub wodorowy w Polsce powstał w Trzebini

Kolejnym przykładem projektu, który realizuje PKN ORLEN, jest Projekt „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland (phase I)”, którego zakresem jest wytwarzanie wodoru wysokiej czystości z procesu elektrolizy w HUB-ie we Włocławku oraz budowa ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Poznaniu, Katowicach i we Włocławku. Jest to aktualnie największy projekt krajowy, pod względem wolumenu produkcji wodoru, który otrzymał wsparcie w postaci bezzwrotnego dofinansowania z CEF Transport Blending Facility w wysokości ok. 2 mln euro.

Mazowiecka Dolina Wodorowa

PKN ORLEN pełni rolę lidera w powstałej Mazowieckiej Dolinie Wodorowej. Jej powołanie ma na celu rozwój i wdrażanie innowacyjnych technologii wodorowych w całym łańcuchu wartości. Współpraca obejmie produkcję, magazynowanie i wykorzystanie zero- i niskoemisyjnego wodoru m.in. w transporcie, energetyce, gospodarce komunalnej i rolnictwie. W ramach działań MDW będzie także kształcona przyszła kadra, obsługująca nowe technologie wodorowe.